Saimnieks LV / 2020.gads (Marts.)
Kad 70. gadu beigās parādījās eksotiskais armijas visurgājējs Iltis, diez vai kāds varēja paredzēt, ka pilnpiedziņas transmisija pasažieru automobiļos baudīs tik lielu popularitāti. Taču tieši tā ir noticis, un tagad ar visu riteņu piedziņas versiju var lepoties lielākā daļa Volkswagen modeļu, tos rotājot slavenajai emblēmai 4motion…
Tik tiešām – lai gan Volkswagen sevi nekad nav pozicionējis kā specializētu bezceļa tehnikas ražotāju, var teikt, ka daudzpusīgi visceļu spēkrati un četru riteņu piedziņa pieder zīmola DNA. Zīmola katalogā ir bijis daudz interesantu automašīnu, sākot ar neparasto Volkswagen Golf II Country, grezno limuzīnu Phaeton un beidzot ar revolucionāro un aizvien aktuālo Touareg.
Katrai jaunai automobiļu paaudzei atspoguļojot patērētāju intereses un ražotāja spējas pielietot jaunākās tehnoloģijas, soli pa solim attīstījās arī pilnpiedziņas transmisijas. Dažādiem modeļiem bija dažādi uzdevumi, un līdzās klasiskajai sistēmai ar centrālo diferenciāli un sadales kārbu veidojās pilnpiedziņa, kuras primārais uzdevums bija sniegt papildu saķeri un stabilitāti ikdienas braukšanā, vienlaikus pārāk nesarežģījot uzbūvi un nesadārdzinot automobili.
Pakāpeniski jaunā tipa transmisija spēja apvienot gan drošību, gan ekonomisku ekspluatāciju, turklāt dāvāt vēl lielāku braukšanas prieku. Tomēr par spīti popularitātei un pieejamībai pilnpiedziņas transmisijas nepieciešamība aizvien ir diskusiju objekts, savukārt uzbūve un darbības princips ne vienmēr ir labi izprasts.
Vienkārši un atjautīgi
Kā jau minēts, Volkswagen modeļos ir pielietotas dažādu veidu pilnpiedziņas, taču pats izplatītākais variants ir ar dinamisku, adaptīvu aizmugurējo riteņu pieslēgšanu. Tehniski šis princips ir īstenots, aizmugurējā tiltā uzstādot diferenciāli un daudzdisku sajūgu – tautā vēsturiski pazīstamu arī kā Haldex, ko piedzen kardāns no pamata transmisijas.
Principiāla šādas sistēmas priekšrocība ir labā saķere, vienmērīgā ātrumā braucot pa ceļu, aizmugurējie riteņi netiek piedzīti, tādā veidā taupot degvielu. Taču, kolīdz mainās apstākļi vai pasliktinās ceļš, aizmugurējos riteņus var pieslēgt tieši tik, cik nepieciešams. Visvieglāk to izprast, aplūkojot dažus pavisam ikdienišķus braukšanas scenārijus. Pieņemsim, ka abi priekšējie riteņi uz sniega vai dubļos zaudē saķeri un sāk buksēt. Šādā situācijā elektroniski vadīts hidrauliskais modulis saslēdz sajūgu un aizmugurējiem riteņiem tiek pievadīti līdz 100 % griezes. Tas nozīmē, ka sajūga pilnīgas saslēgšanas gadījumā visi četri riteņi tiek griezti ar vienādu spēku.
Ja saķeri zaudē viens no priekšējiem riteņiem, tam esot uz slidenas ceļa nomales, nostrādā elektroniskais starpasu diferenciālis, kas, izmantojot darba bremzes, izlīdzina priekšējo riteņu griešanās ātrumu, un vienlaikus ievērojama grieze tiek pievadīta aizmugurējiem riteņiem.
Šādi izpaužas vēl viena pilnpiedziņas transmisijas iezīme, proti, tās dziļa integrācija un sadarbība ar dažādām drošības sistēmām – elektronisko stabilitātes kontroli, pretbuksēšanas sistēmu un ABS, kas to apvelta ar spēju izmantot dažādus datus un reaģēt preventīvi. Pieņemsim, ka auto vadītājs – ar iepriekšēju nolūku vai spontāni – nolemj strauji paātrināt auto un spēcīgi nospiež gāzes pedāli. Sistēma, izmantojot elektroniskos palīgus, paredz, ka iespējams saķeres zudums, tālab momentā saslēdz daudzdisku sajūgu un pievada griezi aizmugurējiem riteņiem. Parasti šis process norit tik ātri, ka vadītājs pamana vienīgi to, cik efektīvs ir paātrinājums.
Vēl varam iztēloties citu scenāriju: ja auto nepieciešams strauji apstādināt, griezes pievadīšana aizmugurējiem riteņiem ir nevēlama, tāpēc 4motion sistēma automātiski atslēdz to piedziņu, tādā veidā nodrošinot labāko iespējamo virziena stabilitāti.
Lai gan to nevar saukt tieši par pilnpiedziņas funkciju, automašīnā ar 4motion vislabāk var izbaudīt braukšanas režīmu sistēmu un papildu iespējas, ko tie sniedz. Režīmā Snow un Offroad mainās saķeres kontroles, ABS, pārnesumkārbas un citi iestatījumi, kas automobilim ļauj pārvietoties drošāk un pārliecinošāk.
Ieguvumi visdažādākajās situācijās
Automobiļa iegādi vairumā gadījumu diktē pragmatiski apsvērumi, un caur tādu prizmu vajadzētu raudzīties arī uz auto aprīkošanu ar pilnpiedziņu. Vai ir tādi gadījumi, kad tā pilnīgi noteikti nav attaisnota? Kategoriska atbilde nav iespējama, taču, ja paredzams, ka auto lielāko daļu laika pavadīs pilsētā vai brauks pa labi tīrītiem ceļiem, iespējams, viedāks risinājums ir labas ziemas riepas.
Lai vai kā, 4motion pilnpiedziņa piedāvā augstu aktīvās drošības līmeni, uzticamu saķeri uz gandrīz jebkura seguma, kā arī labāko braukšanas virziena stabilitāti – pat spēcīgā sānvējā. Cits aspekts, ko vērts izsvērt, – drošību veido arī tās subjektīvā uztvere. 4motion rada mierīgāku sajūtu pie stūres, it īpaši sliktos laikapstākļos. Pietiek vienu reizi pārliecināties par pilnpiedziņas priekšrocībām, lai pat negantākie dabas untumi vairs nešķistu nepārvarams šķērslis doties ceļā.
Pilnpiedziņai ir būtiska loma auto pielietojuma paplašināšanā, un visspilgtāk tas izpaužas krosoveros un SUV. Piemēram, populārais T-Roc, bet jo īpaši Tiguan, aprīkots ar pilnpiedziņu, var kļūt par pārliecinošu bezceļa braucamrīku un demonstrēt tādu sniegumu, kādu auto īpašnieks varbūt pat nav varējis iedomāties. Izmantojot šos dotumus, gan T-Roc, gan Tiguan var būt lieliski aktīvās atpūtas fanu palīgi, jo spēj aizvest uz attālām, grūtāk pieejamām vietām, neuztraucoties par iestigšanu.
Nav šaubu, ka 4motion novērtēs arī sportiska stila braukšanas entuziasti. Pilnpiedziņas agrākās paaudzes dažkārt tika kritizētas par nepietiekamu ātrdarbību, taču par jaunāko versiju droši var teikt, ka tā dod papildu dinamikas dimensiju, un vislabāk tas redzams ārkārtīgi ātrajā Golf R un T-Roc R, kas piemērotību ikdienas braucieniem harmoniski apvieno ar izcilu dinamiku.
Vēl viena izplatīta situācija, kurā noder visu riteņu piedziņa, ir piekabes vilkšana, kas vairāk noslogo aizmugurējo tiltu. Šādā gadījumā sistēma aizmugurējiem riteņiem pievada vairāk griezes, vairojot gan saķeri, gan automobiļa un piekabes stabilitāti. Turklāt, izmantojot sistēmu Trailer Assist, vadītājam atkrīt rūpes par auto un piekabes vadīšanu atpakaļgaitā – iestatot nepieciešamo braukšanas virzienu, auto visu paveic pats, ieskaitot stūrēšanu.
Ņemot vērā 4motion darbības principu, var rasties jautājums, vai sistēma nesagādās kādu pārsteigumu. Braucot pa ceļu, vadītājs var būt drošs, ka pēkšņa kursa maiņa nenotiks, jo šasijā ieprojektētā uzvedība tam liek braukt kā priekšpiedziņas auto, tikai ar krietni labāku saķeri, līdz ar to tas ir paredzams. Ja pats vadītājs veic ļoti spēju manevru, iejauksies stabilitātes sistēma un, pēc nepieciešamības pieslēdzoties aizmugurējiem riteņiem, kurss atjaunosies.
Papildu izdevumi – minimāli
Kad skaidrs, ko pilnpiedziņa dod, var paraudzīties arī uz to, ko tā prasa. Piemēram, Tiguan ar 2 litru 150 ZS dīzeļmotoru un automātisko pārnesumkārbu sver 1635 kg, savukārt tāds pats auto ar pilnpiedziņu – 1715 kg. Priekšpiedziņas mašīnas CO2 izmeši un vidējais degvielas patēriņš ir 149 g/km un 5.7 litru (pēc WLTP), savukārt 4motion versijā – 166 g/km un 6.3 l. Vai tā ir liela vai maza atšķirība, katram jāvērtē pašam.
Daudzdisku sajūga eļļa ir jāmaina reizi trīs gados vai ik pēc 60 000 km, un Moller Lidosta servisa speciālists Edgars Ilgažs skaidro, ka sarežģītāka transmisija nav pamats bažām par neplānotiem izdevumiem. „Volkswagen automašīnas ar daudzdisku sajūgu apkalpojam jau daudzus gadus un līdz šim būtisku problēmu ar to nav bijis. Jā, var teikt, ka pilnpiedziņas Golf vai T-Roc ir sarežģītāka aizmugurējā piekare, tāpēc tās remonts būs dārgāks, taču praksē nav novērots, ka tā būtu mazāk izturīga.”
Sistēmas izturības sakarā ir vērts pieminēt, ka piektās paaudzes elektroniski kontrolētais daudzdisku sajūgs ir konstruēts, lai spētu pārvadīt 500 Nm griezi, kas atbilst pašam jaudīgākajam Tiguan pieejamajam dzinējam, 2 litru turbodīzelim ar 176 kW/240 ZS.
Novēli lidojumam nelabvēlīgu laiku!
Neviens ražotājs un modelis nevar izvairīties no salīdzināšanas, un Volkswagen 4motion pretstatot konkurentiem no Eiropas un Āzijas, ir redzams, ka Volkswagen pieder tehniskajam avangardam un konsekventi piedāvā visu riteņu piedziņu dažādos segmentos. Ar to ir pieejams Golf un Golf Variant, Passat, Passat Variant un Passat Alltrack, jau vairākkārt pieminētais T-Roc un dižpārdoklis Tiguan, Multivan, kā arī elegantais milzis Arteon. Atsevišķi no šī pulka stāv Touareg un Amarok.
Volkswagen modeļos 4motion pilnpiedziņa sevi ir apliecinājusi kā robusta un droša sistēma, tomēr nekas nevar aizstāt personīgo pieredzi. Tāpēc, ja jūsu redzeslokā ir nonācis kāds no pilnpiedziņas automobiļiem un jo īpaši Tiguan, dodieties pie auto dīlera un pieprasiet izmēģinājuma braucienu. Ja vien neizvēlēsities maršrutu pa asfaltu gada siltākajā un sausākajā dienā, visticamāk 4motion īpašās spējas nepaliks nepamanītas.
Slaukt efektīvi nozīmē darīt to raiti, gādāt, lai dzīvnieki justos labi, un...
Agritechnica 2023 izstādē Strautmann iepazīstināja ar jaunu lopbarības savā...
Euromilk jau vairāk nekā trīs gadu desmitus ražo maisītājus, nepārtraukti p...
Gints Puplaksis, bijušais profesionālais elektriķis, nu ir viens no veiksmī...