Lauku atbalsta dienests (LAD) turpmāk varēs pieprasīt skaidrojumu no apdrošinātāja vai atbalsta pretendenta, ja rodas aizdomas, ka apdrošināšanas polise nav ekonomiski pamatota vai nav apdrošināšanas mērķim atbilstoša, otrdien nolēma valdība, apstiprinot grozījumus Noteikumos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu ražas, dzīvnieku un augu apdrošināšanai 2014.-2020.gada plānošanas periodā.
Noteikumos precizēti kritēriji daļējai apdrošināšanas prēmiju izdevumu segšanai 2021. un 2022.gadā, lai sekmētu pieejamā finansējuma mērķtiecīgu izmantošanu.
Cita starpā LAD, kas administrē atbalsta izsniegšanu, turpmāk varēs pieprasīt papildus skaidrojumus no apdrošinātāja vai atbalsta pretendenta. Šāda norma paredzēta tādēļ, ka dienestam nākas saskarties ar dažādām polisēm, kas vieš aizdomas. Kā skaidro Zemkopības ministrija, tie var būt ļoti dažādi gadījumi, piemēram, noteiktie limiti, noteiktā polises prēmija un tās sadalījums.
Lai būtu nepārprotami noteikts, kurā brīdī piemērojams atbalsta proporcionālais samazinājums, precizēts, ka proporcionālais atbalsta samazinājums piemērojams tikai tiem atbalsta pretendentiem, kas apdrošināšanas polises iesnieguši pēc tam, kad atbalstam pieteiktais publiskais finansējums sasniedzis 90% no konkrētajā kārtā pieejamā publiskā finansējuma.
ZM norāda, ka šādi LAD atbalsta pasākumu ir administrējis arī līdz šim, un tas nodrošina, ka atbalsta pretendenti atbalstu saņem laikus, negaidot attiecīgās kārtas beigas.
Vienlaikus, atbilstoši Lauku attīstības programmas nosacījumiem, atbalsts nepienākas par tādām apdrošināšanas polisēm, kas paredz segt zaudējumus par infekcijas slimībām, par kurām pienākas Eiropas Savienības vai valsts kompensācijas. Tā kā līdz šim Ministru kabineta noteikumos nebija noteiktas slimības, pēc kuru uzliesmojuma pienākas zaudējumu kompensācija, noteikumos ir iekļauta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu.
Noteikumi papildināti ar apakšpunktiem, kas nosaka, ka atlīdzības limitam ir jābūt vismaz 200% apmērā no polises parakstītās prēmijas (piemēram, ja polises prēmija ir 10 000 euro, tad atlīdzības limits nedrīkst būt mazāks par 20 000 eiro). Tāpat noteikts, ka pašrisku attiecībā uz polisē minētajiem riska faktoriem, par kuru apdrošināšanu piešķir atbalstu, neietekmē tas, vai par polisē iekļauto riska faktoru iestāšanos iepriekš ir saņemta atlīdzība.
Minētie apakšpunkti noteikumos ir ietverti, lai novērstu atsevišķu apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju un lauksaimnieku negodīgu rīcību, nosakot zemus atlīdzību limitus, kā arī mainīgu pašrisku katrā nākamajā atlīdzības gadījumā.
Līdztekus esošie noteikumi papildināti ar punktu, kas paredz atbalsta proporcionālu samazinājumu gadījumos, kad dzīvnieki apdrošināti uz periodu, kas ir īsāks par vienu gadu. Šāda norma paredzēta tādēļ, ka atbalsta mērķis ir nodrošināt nepārtrauktu risku pārvaldību saimniecībās un paredzēto atbalstu polisei - 50 eiro par liellopu vienību gadā - un nav lietderīgi izmaksāt pilnu atbalsta summu par polisēm, kas noslēgtas, piemēram, tikai uz pusgadu. Par šādām polisēm tāpat pienāksies atbalsts, bet tas būs proporcionāli mazāks. Par polisi, kas noslēgta uz pusgadu, pienāksies 25 eiro atbalsts par vienu liellopu vienību.
Esošajos Ministru kabineta noteikumos precizēts arī apakšpunkts, kas nosaka, ka brīdī, kad lauksaimnieks piesakās uz atbalstu, polisei ir jābūt spēkā esošai. Tas nepieciešams tāpēc, lai sekmīgi varētu plānot atbalstam paredzētā finansējuma izlietojumu. Šādu prasību LAD ir piemērojis arī līdz šim.
Vienlaikus noteikumi papildināti ar punktu, kas nosaka pienākumu apdrošinātājam informēt LAD par gadījumiem, kad apdrošināšanas līgums ir grozīts vai izbeigts pirms termiņa un lauksaimniekam atmaksāta apdrošināšanas prēmija vai tās daļa. Šāds regulējums paredzēts, lai novērstu nepamatotu atbalsta piešķiršanu. Ja saņemta informācija par grozītu vai izbeigtu apdrošināšanas līgumu, Lauku atbalsta dienests pārrēķina saņēmējam pienākošos atbalsta summu un, ja atbalsts jau ir izmaksāts, atprasa viņam atmaksāt pārmaksāto atbalstu.
Kopējais finansējums Lauku attīstības programmas pasākuma "Riska pārvaldība" apakšpasākumā "Ražas, dzīvnieku un augu apdrošināšanas prēmija" 2021. un 2022.gadā paredzēts 22 miljonu eiro apmērā no programmas pārejas periodam pieejamā finansējuma. 2021.gadā minētajā Lauku attīstības programmas apakšpasākumā plānots atvērt divas iesniegumu iesniegšanas kārtas.
Grozījumi Ministru kabineta noteikumos "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu ražas, dzīvnieku un augu apdrošināšanai 2014.-2020.gada plānošanas periodā" stāsies spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
No šā gada 4.novembra līdz 4.decembrim lauksaimnieki un mežsaimnieki var pi...
Valsts augu aizsardzības dienests aicina Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju r...
Kā novērtēt esošo situāciju saimniecībā, kā veidojas klimata un lauksaimnie...
29. novembrī, vienā no Latvijas piejūras pilsētām, kas cieši saistīta ar zv...